Izba Wydawców Prasy, podobnie jak w ubiegłych latach, na podstawie uzyskanych od wydawców danych o nakładach tytułów prasowych, które ukazały się w lutym 2016 r., dokonała analizy i oszacowała strukturę udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy. Z badania tego wynika, że w ostatnim roku utrzymuje się stabilizacja zasięgów największych firm dystrybucyjnych. Obraz rynku przedstawia się następująco:
prasa ogółem | zmiana nakładów w pkt. proc. 2016/2015 | ||
2015 | 2016 | ||
nakład | |||
RUCH | 31,42% | 29,43% | -1,99% |
Kolporter | 50,00% | 51,53% | 1,52% |
Garmond Press | 13,21% | 13,17% | -0,04% |
Inne | 5,36% | 5,87% | 0,50% |
Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 26 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”). Suma nakładów tych wydawców o parę punktów procentowych przewyższa wielkość nakładów globalnych rynkowych tytułów płatnych zarejestrowanych w ZKDP w lutym 2016 r. Jednocześnie ów nakład zbadany stanowi ok. 73% nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej – według uzyskanych przez Izbę od kolporterów informacji – przedstawia się następująco:
liczba PSD | ||
Firma | 2015 | 2016 |
RUCH | 20 000 | 18 500 |
Kolporter | 27 000 | 27 000 |
Garmond Press | 8 800 | 8 850 |
Inni (szacunkowo) | 800 | 800 |
razem | 56 600 | 55 150 |
Rozpowszechnianie płatne wydań cyfrowych czasopism w badanym miesiącu wzrosło w stosunku do lutego roku poprzedniego o 11,7% (wg danych ZKDP).
Badania IWP (na podstawie danych od wydawców) wykazują, że dystrybucję wydań cyfrowych wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – dystrybucja własna to ok. 43% całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych – wyraźnie więcej, niż w roku poprzednim (35%). Ponad 20% udziału w rynku ma platforma dystrybucyjna e-Gazety, 8% łącznie to dystrybucja poprzez e-Kiosk, Nexto, Publio, Amazon, AppStore, i Google Play, a ok. 27% to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.
Zwiększa się ogólna aktywność wydawców w internecie. Jak wynika z badania Gemius/PBI (czerwiec 2016), wśród 25 największych serwisów internetowych jest 7 serwisów należących do wydawców prasy. Natomiast wśród 10 największych portali biznesowych, aż 8 należy do wydawców prasowych.