Ekonomia subskrypcji jest już dziś w Polsce zjawiskiem powszechnym – donosi najnowszy raport „Subskrypcje PL”, opublikowany przez fundację Digital Poland i firmę Straal. Jak wynika z tego badania średnio ponad 90 proc. polskich konsumentów korzysta z jakiejkolwiek subskrypcji cyfrowej. Eksperci dowodzą nawet, że znajdujemy się na progu nowej rewolucji w handlu i konsumpcji. Dokonają jej milenialsi i pokolenie Z jako najaktywniejsi konsumenci w tym obszarze.
Polacy mają dość słabo zróżnicowane koszyki wybieranych usług oraz czynią to w sposób dość konserwatywny. Dlatego najczęściej w modelu abonamentowym kupujemy usługi telekomunikacyjne i telewizyjne (75%), opłacamy rachunki za usługi dla domu, jak dostawy energii elektrycznej, wody czy gazu (69%), składki ubezpieczeniowe (48%) oraz dostęp do platform VoD (42%).
Rzadziej kupujemy tak usługi cyfrowe: oprogramowanie komputerowe (22%), dostęp do platform muzycznych (19%), aplikacje/gry mobilne (18%), gry komputerowe/na konsolę (15%), członkostwo w klubach fitness (16%), prenumeraty prasowe/serwisy informacyjne (14%), pakiety prywatnej opieki zdrowotnej (14%) czy usługi z segmentu rozrywkowego, np. karnety do kina czy teatru (11%).
Polacy opłacają zobowiązania abonamentowe najczęściej za pomocą metod stworzonych z myślą o realizacji pojedynczych transakcji. Dominują tradycyjne przelewy online (67%) i szybkie przelewy typu pay by link (45%). Automatyczne płatności kartowe (tzw. card on file) wskazało 23% respondentów, a portfele elektroniczne (e-wallety) uzyskały wynik zaledwie 7%.
Respondenci w wieku 25-34 lat na subskrypcyjnie wydają najwięcej pieniędzy i ich koszyki są najbogatsze. Podobnie czynią osoby w wieku 18-24 lat (choć na nieco niższą skalę ponieważ mają mniej pieniędzy), którzy odznaczają się najlepszą znajomością oferty subskrypcyjnej.