Strony internetowe zamieszczające przycisk „Lubię to!” Facebooka są odpowiedzialne za przetwarzanie zebranych w ten sposób danych osobowych – wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu.
Sędziowie stwierdzili, że operator strony www, wyposażonej w przycisk „Lubię to!”, może być wspólnie z Facebookiem administratorem w odniesieniu do gromadzenia i przekazywania temu portalowi społecznościowemu danych osób odwiedzających jego stronę. Rozprawa dotyczyła sporu, który rozpoczął się po tym jak niemiecka spółka Fashion ID, umieściła przycisk „Lubię to!”. Zamieszczenie takiego przycisku pozwala firmom na optymalizację reklamy produktów na Facebooku. Jednocześnie dane osób odwiedzających witrynę są przekazywane FB. W tym przypadku miało się to odbywać bez świadomości ze strony odwiedzających witrynę Fashion ID niezależnie czy miały one konto na Facebooku i czy kliknięty został przycisk „Lubię to!”.
Niemieckie stowarzyszenie użyteczności publicznej zajmujące się ochroną interesów konsumentów zarzuciło Fashion ID przekazywanie Facebook Ireland danych osobowych internutów odwiedzających jej witrynę, po pierwsze, bez ich zgody, a po drugie, z naruszeniem obowiązków informacyjnych przewidzianych w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych.
Źródło Gazetaprawna.pl
Treść wyroku https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2019-07/cp190099pl.pdf