EANA (Europejskie Stowarzyszenie Agencji Prasowych) w swoim oświadczeniu zdecydowanie popiera stanowisko francuskich i europejskich wydawców protestujących przeciwko planom Google. Amerykańska platforma pod koniec września poinformowała, że nie zamierza płacić wydawcom za prawo do wyświetlania ich treści w Google News.
Francja jest pierwszym krajem w UE, który dostosowuje krajowe przepisy do europejskiej dyrektywy w sprawie praw autorskich. Konsekwencją dyrektywy jest konieczność uzyskiwania licencji przez takie firmy jak Google, czy Facebook, na prawo do wyświetlania treści wydawców.
Zdaniem EANA z sytuacji we Francji wynika, że Google próbuje ustanowić precedens, zmuszając francuskich wydawców do oferowania swoich treści za darmo, by uniknąć płatności na rzecz wydawców. Tym samym wpływa to na ich dochody oraz niezależność.
EANA jako Europejskie Stowarzyszenie Agencji Prasowych zdecydowanie popiera stanowisko francuskich i europejskich wydawców protestujących przeciwko planom Google i traktuje działania tej firmy jako formę wywieranie presji ekonomicznej na wydawców.
Pełna wersja komunikatu EANA Press Release – Google vs French publishers.