Australia chce zmusić w ciągu 3 miesięcy Facebooka i Google’a, by dzieliły się z lokalnymi serwisami informacyjnymi przychodami z reklam w zamian za korzystanie z ich treści na swoich platformach. Rząd daje im 3 miesiące na wypracowanie porozumienia z mediami, mającego regulować wysokość opłat za publikowanie ich newsów na w tych portalach.
Australijski rząd opublikował w piątek 31 lipca projekt kodeksu postępowania, który ma wyznaczyć zasady działalności internetowych gigantów. Josh Frydenberg, minister skarbu w australijskim rządzie, w wypowiedzi dla prasy podkreślał, że ustawa na początku będzie obejmować tylko podmioty, ale w przyszłości obejmie inne portale podmioty internetowe.
Projekt zakłada, że jeżeli amerykańskie platformy nie uzgodnią wysokości opłat w przeciągu trzech miesięcy, zostanie wyznaczony arbitraż, który takie decyzje podejmie za nich. Projekt zakłada możliwość nałożenia na Google i Facebooka kary w wysokości maksymalnie 10 proc. rocznego obrotu, bądź karę w wysokości 7,2 mln dolarów amerykańskich.
Regulacja przygotowywana przez australijski urząd antymonopolowy (Australian Competition and Consumer Commission – ACCC) będzie podlegała konsultacjom trwającym do 28 sierpnia, po czym trafi do parlamentu.