Zaufanie do mediów maleje, a w okresie pandemii zmieniła się struktura najbardziej zaufanych źródeł newsów – wynika z najnowszego raportu „Digital News Report” przygotowanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Obecnie 38 proc. respondentów ufa informacjom z mediów (spadek o 4 proc. w porównaniu z poprzednim raportem), 46 proc. użytkowników (w dół o 3 proc.) wierzy mediom z których korzysta codziennie, 32 proc. ufa w informacje znalezione w wyszukiwarkach, a tylko 22 proc. w newsy pojawiające się w mediach społecznościowych. Dziewiąta już edycja raportu „Digital News Report” przygotowanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism przedstawia stan mediów na całym świecie w 2020 r. To efekt badania 80 tys. użytkowników w 40 krajach.
Sondaże prowadzono od stycznia do lutego 2020 r., przed faktycznym wybuchem pandemii koronawirusa na całym świecie. Koronawirus wpłynął na odbiór informacji przez użytkowników dlatego Reuters Institute for the Study of Journalism dokonał w kilku krajach dodatkowych badań dotyczących wpływu pandemii na rynek medialny.
„Digital News Report” wykazuje, że użytkownicy mediów są w przeważającej części zdezorientowani w świecie, w którym szerzy się zjawisko dezinformacji. 56 proc. respondentów wyraża obawy przed rozróżnieniem co jest prawdą, a co fake newsem. 84 proc. badanych wyraża takie obawy w Brazylii, Portugalii i Kenii (po 76 proc.). Co ciekawe w Polsce tylko 45 proc. respondentów obawia się zjawiska dezinformacji. Największe zaufanie do informacji w mediach (56 proc.) jest w Finlandii i Portugalii. Polska znajduje się w tym zestawieniu nieco powyżej średniej całego badania – informacjom z mediów ufa 45 proc. badanych.
W 2020 r. zwiększyła się liczba użytkowników skłonnych do płacenia do treści dostępnych za różnego typu paywallami. 13 proc. respondentów w wybranych 9 krajach przyznało, że płaci za dostęp do informacji online. Najwięcej płatnych subskrybentów serwisów internetowych jest w Norwegii (przyznaje to aż 42 proc. badanych, wzrost o 8 proc. w stosunku do 2019 r.) oraz Szwecji (27 proc.). W Polsce, podobnie jak w USA, 20 proc. respondentów przyznaje, że płaci abonament za możliwość korzystania z treści pochodzących od wydawców.
Dla Polaków najważniejszym źródłem newsów jest internet na który wskazuje 87 proc. respondentów. Ten kanał wyprzedza telewizję (75 proc.), media społecznościowe (66 proc.). Prasę drukowaną wymienia obecnie 24 proc. badanych.
Pełna wersja raportu do ściągnięcia tutaj https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf