News Media Kanada, organizacja reprezentująca gazety w Kanadzie, rozpoczęła kampanię wzywającą rząd federalny do wprowadzenia nowych regulacji w celu powstrzymania „monopolistycznych” praktyk przez dwóch gigantów internetowych Google i Facebooka.
Celem kampanii jest zapewnienie rentowności działania wydawców oraz samego dziennikarstwa w Kanadzie. – Praktycznie wszystkie nasze cyfrowe media stoją teraz w obliczu bankructwa z powodu monopolistycznych praktyk internetowych gigantów internetowych takich, jak Facebook i Google – twierdzi News Media Kanada w raporcie zatytułowanym „Wyrównywanie szans na rynku cyfrowym” opublikowanym w ubiegłym tygodniu. Kanadyjscy wydawcy twierdzą, że te dwie firmy wykorzystują swoją dominację na rynku i kontrolują już 80 procent przychodów z reklam cyfrowych, a jednocześnie nie zapewniają wydawcom „sprawiedliwego” wynagrodzenia za tworzone treści.
– To wydawcy są w Kanadzie największym źródłem informacji, oryginalnych śledztw, są też odpowiedzialni za sprawdzanie faktów. Dominujące platformy cyfrowe wykorzystują te treści, ale nie zapewniają wydawcom odpowiedniej rekompensaty za nakłady poniesione na tworzenie oryginalnych tekstów, zdjęć, filmów – podkreśla organizacja News Media Kanada.