Facebook, po zawarciu umów z wieloma wydawcami, uruchomił w Wielkiej Brytanii usługę Facebook News – platformę informacyjną skierowaną do brytyjskich odbiorców, której celem będzie dostarczanie wiadomości i wynagradzanie dostawców za interesujące treści. To pierwszy kraj poza USA gdzie Facebook będzie płacił wydawcom. Firma ogłosiła we wtorek 26 stycznia nowe partnerstwa z brytyjskimi gigantami takimi jak Channel 4, Sky News czy The Guardian. Będą one dostarczać portalowi społecznościowemu treści, takie jak najnowsze wiadomości czy felietony.
Facebook News to specjalna zakładka “News Tab” w której są prezentowane treści od wydawców za które firma z USA będzie płacić wydawcom. Facebook News ma pomóc wydawcom dotrzeć do nowych odbiorców – ich wiadomości będą dostępne dla użytkowników FB jako pełne artykuły lub fragmenty, które po kliknięciu w link odsyłają do tekstu źródłowego. Facebook w ten sposób chce licencjonować treści od wydawców.
Amerykańska platforma cyfrowa zapowiedziała, że umowa w Wielkiej Brytanii, gdzie dyrektywa UE o prawach autorskich nie ma zastosowania, jest „początkiem serii międzynarodowych inwestycji w wiadomości”. Kolejne kraje to Niemcy i Francja.
Redaktorzy wiadomości pracujący dla agregatora w Upday (nadzorowani przez zespół Facebooka) wybierają do usługi Facebook News wydarzenia dnia, podczas gdy pozostałe informacje wybierane są nadal przez algorytmy, zgodnie z zainteresowaniami danego użytkownika.
Facebook ma nadzieję, że wprowadzając oddzielny kanał dla wiadomości od wydawców wzmocni swoją reputację, nadszarpniętą rolą jaką odgrywa w dystrybucji fake newsów na świecie.