Brytyjski organ Ds. Konkurencji i Rynków CMA rozpoczął badanie ekosystemów mobilnych Apple i Google w związku z obawami, że osiągnęły tak silną pozycję rynkową, że szkodzi ona użytkownikom oraz innym firmom. CMA przygląda się bliżej czy faktyczny duopol tych firm w zakresie dostarczania systemów operacyjnych (iOS i Android), sklepów z aplikacjami (App Store i Play Store) oraz przeglądarek internetowych (Safari i Chrome) może przynosić straty konsumentom w wielu dziedzinach.
CMA zbada m.in. czy pozycja obu firm w mobile nie ogranicza konkurencji co może prowadzić do zmniejszenia innowacyjności w całym sektorze oraz do tego, że konsumenci zmuszeni są płacić wyższe ceny za same urządzenia i aplikacje lub za inne towary oraz usługi ze względu na wyższe ceny reklam.
Andrea Coscelli, dyrektor naczelny CM: – Apple i Google kontrolują pobieranie aplikacje i przeglądanie strony internetowych użytkowników w telefonach komórkowych niezależnie od tego, czy Ci chcą robić zakupy, przesyłać muzykę czy oglądać telewizję. Badamy, czy może to być przyczyną problemów dla samych konsumentów oraz konkurencyjnych firm, które chcą dotrzeć do ludzi za pośrednictwem tych telefonów.