Izba Wydawców Prasy, podobnie jak w ubiegłych latach, na podstawie uzyskanych od wydawców danych o nakładach tytułów prasowych, dokonała analizy i oszacowała strukturę udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy. Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się w badanym okresie dzienników. Zmieniła się też wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej trzech największych kolporterów prasy w Polsce.
Wyniki badania przedstawiają się następująco:
prasa ogółem | zmiana pkt. proc. LUTY 2021/2020 | ||
luty 2020 | luty 2021 | ||
nakłady | nakłady | ||
RUCH | 23,72% | 23,75% | 0,03% |
Kolporter | 53,34% | 54,82% | 1,47% |
Garmond Press | 16,98% | 16,22% | -0,76% |
Inne | 5,96% | 5,21% | -0,75% |
Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”). Suma nakładów tych wydawców o ok. 4 punkty procentowe przewyższa wielkość nakładów globalnych rynkowych tytułów płatnych zarejestrowanych w ZKDP w lutym 2021 r. Jednocześnie ów nakład zbadany stanowi ok. 65% nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej trzech największych kolporterów – według uzyskanych od nich przez Izbę informacji – przedstawia się następująco:
liczba PSD | ||
Firma | 2020 | 2021 |
RUCH | 15 900 | 14 408 |
Kolporter | 21 000 | 21 000 |
Garmond Press | 11 800 | 11 950 |
Jeśli chodzi o kanały dystrybucji wydań cyfrowych, badania IWP (na podstawie danych od wydawców) wykazują, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – dystrybucja własna to ok. 50% całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych. Około 40% łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie prawie 3% udziału, a ok. 7% to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.