Europejscy wydawcy zrzeszeni w European Publishers Council (EPC) skierowali do Komisji Europejskiej skargę na działania Google. Chodzi o dominującą pozycję koncernu na rynku reklamy internetowej i przyspieszenie dochodzenia prowadzonego przez organy unijne. Wydawcy zrzeszeni w EPC to m.in. Axel Springer, News UK, Conde Nast, Bonnier News, Editorial Prensa Iberica.
Wydawcy podkreślają, że codziennie ponoszą wymierne straty finansowe związane z monopolistycznymi działaniami Google na rynku reklamowym. – Najwyższy czas, aby Komisja Europejska nałożyła na Google środki, które faktycznie zmienią, a nie tylko zakwestionują jego zachowanie – podkreślił cytowany przez Reutersa Christian Van Thillo, przewodniczący EPC. Zażalenie EPC zostało wysłane 11 lutego, Komisja jeszcze nie zajęła oficjalnego stanowiska w jego sprawie.
Unia Europejska w marcu 2019 r. ukarała Google grzywną 1,49 mld euro za wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Według komisji wyszukiwarka Google skutecznie uniemożliwiała konkurencyjnym firmom zamieszczanie reklam na stronach internetowych zewnętrznych podmiotów. W połowie 2021 r. Komisja Europejska rozpoczęła kolejne dochodzenie (tego dotyczy skarga wydawców z EPC) mające ustalić, czy amerykańska platforma cyfrowa nie stosuje monopolu reklamowego w relacjach m.in. z wydawcami.