Firma Meta Platforms, właściciel serwisów społecznościowych Facebook i Instagram, poinformowała, że nie będzie już płacić amerykańskim wydawcom za to, by ich materiały pojawiały się w zakładce Facebook News – podał serwis internetowy Axios. Firma motywuje taki ruch tym, że relokuje zasoby w okresie spowolnienia gospodarczego.
Program Facebook News będzie jednak kontynuowany w innych krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Australii.
Koncern Meta podał 28 lipca, że większość ludzi „nie przychodzi na Facebooka po wiadomości”, dlatego też „nie ma sensu inwestować w obszary, które nie są zgodne z preferencjami użytkowników”. Facebook (obecnie Meta) rozpoczął współpracę z wydawcami amerykańskimi w 2019 r. Sekcja „News Tab” w aplikacji mobilnej Facebook wyświetla nagłówki z: „The Washington Post”, „The Wall Street Journal”, BuzzFeed News, „Business Insider”, NBC, „USA Today” i „Los Angeles Times”.
Facebook nigdy oficjalnie nie informował, ile dokładnie płaci wydawcom. Nieoficjalnie wiadomo, że było to ok. kilku mln dolarów dla dużych wydawnictw, np. „The Washington Post”, czy „The Wall Street Journal”. Serwis Axios podaje, że właściciel Facebooka zapłacił ponad 10 mln dolarów „The Wall Street Journal”, a ponad 3 miliony dolarów CNN.
Trzy lata temu, gry ruszała współpraca, Mark Zuckerberg założyciel Facebooka mówił, że widzi „możliwość nawiązania nowych, długoterminowych, stabilnych relacji finansowych z wydawcami”. Koncern Meta ma teraz odchodzić od materiałów informacyjnych do „bardziej kreatywnych inicjatyw”.