Izba Wydawców Prasy, podobnie jak w ubiegłych latach, na podstawie uzyskanych od wydawców danych o nakładach tytułów prasowych, dokonała analizy i oszacowała strukturę udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy. Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”).
Wyniki badania przedstawiają się następująco:
prasa ogółem | zmiana pkt. proc. LUTY 2022/2021 | |||
luty 2021 | luty 2022 | |||
nakłady | nakłady | |||
RUCH | 23,75% | 21,56% | -2,19% | |
Kolporter | 54,82% | 57,81% | 2,99% | |
Garmond Press | 16,22% | 15,33% | -0,89 | |
Inne | 5,21% | 5,29% | 0,08% |
Suma nakładów tych wydawców o ok. 3 punkty procentowe jest niższa niż wielkość nakładów globalnych rynkowych tytułów płatnych zarejestrowanych w PBC w lutym 2022 r. Jednocześnie ów nakład zbadany stanowi ok. 65% nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej czterech największych kolporterów – według uzyskanych od nich przez Izbę informacji – przedstawia się następująco:
liczba PSD | ||
Firma | 2021 | 2022 |
RUCH | 14 408 | 11 500 |
Kolporter | 21 000 | 21 000 |
Garmond Press | 11 950 | 13 600 |
Jeśli chodzi o kanały dystrybucji wydań cyfrowych, badania IWP (na podstawie danych od wydawców) wykazują, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – dystrybucja własna to niemal 62% całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych. Około 33% łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie ok. 2% udziału, a ok. 3% to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.