Google pozwany przez wydawców na 25 mld Euro za nieuzasadnione zyski reklamowe

Google pozwany przez wydawców na 25 mld Euro za nieuzasadnione zyski reklamowe

Amerykańska wyszukiwarka Google została pozwana na sumę 25 mld euro przez strony internetowe, media lokalne i wydawców treści internetowych – donosi brytyjski dziennik Telegraph.co.uk. Przekonują oni w pozwie zbiorowym, złożonym w Holandii i Wielkiej Brytanii, że firma ta nadużywa swojej pozycji i zagarnia dodatkowe zyski z reklam w internecie. Prawnicy reprezentujący wydawców (m.in. strony internetowe, gazety, czasopisma a nawet blogi) z Europy przekonują, że platforma cyfrowa wykorzystuje swoją pozycję, by pozbawić mniejszych partnerów zysków z reklam.

Tylko firmy w W. Brytanii mogły od 2014 r. stracić aż 8 mld euro. – Nadszedł czas, by firma Google wywiązała się ze swoich obowiązków i zwróciła szkody, jakie wyrządziła tej ważnej branży – powiedział Damien Geradin z kancelarii Geradin i Partnerzy. – Dlatego dzisiaj ogłaszamy te działania w dwóch jurysdykcjach w celu uzyskania odszkodowania dla wydawców z Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.

Pozywających łączy to, że korzystają z technologii internetowych banerów reklamowych. Skarga wycelowana jest w działanie Google Ad Exchange – narzędzie stworzone przez koncern Google, które umożliwia aukcje reklam w czasie rzeczywistym. Zdaniem pozywających system miał „zakłócać działanie konkurencji” oraz „premiować system publikacji reklam produkcji Google”.

Rzecznik Google w wypowiedzi dla „Telegraph” podkreślił m.in., że – Google konstruktywnie współpracuje z wydawcami w całej Europie – nasze narzędzia reklamowe pomagają milionom stron internetowych, a także umożliwiają firmom różnej wielkości skuteczne dotarcie do nowych klientów. Usługi te dostosowują się i ewoluują we współpracy z tymi samymi wydawcami.