390 mln euro grzywny za naruszenie prywatności użytkowników Irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC) nałożył na Meta Platforms, właściciela Facebooka i Instagram. Zakazał tym samym amerykańskiemu BigTech-owi zmuszania użytkowników w Unii Europejskiej do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci; firma ma trzy miesiące na dostosowanie swojej działalności do przepisów unijnych. Koncern zapowiedział, że odwoła się od tego wyroku.
Jest to wynik postępowania, które wszczęto jeszcze w maju 2018 roku, gdy w UE weszło w życie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Meta zmieniła wtedy podstawę prawną, na mocy której posługiwała się danymi użytkowników, by podsuwać im spersonalizowane reklamy, dodając klauzulę, która – de facto – zmusza użytkowników do wyrażania zgody na wykorzystanie ich danych. Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC) uznał, że Meta nie ma prawa do korzystanie z takiej formy kontraktu z użytkownikami, a podsuwanie im celowanych reklam jest nielegalne.
DPC jest regulatorem zajmującym się sprawami BigTechów (m.in. firm Apple, Google, Tiktok) ponieważ europejskie siedziby tych firm są zarejestrowane właśnie w Irlandii.