Jak informuje Reuters koncern Meta, właściciel Facebooka i Instagrama zapowiedział usunięcie treści kanadyjskich wydawców ze swoich platform, jeśli ustawa “Bill C-18, Online News Act” wejdzie w życie w obecnej formie. Ustawa wprowadzona w kwietniu 2022 r. zmusza platformy cyfrowe, takie jak Meta i Google do negocjowania umów handlowych i płacenia wydawcom wiadomości za ich treści.
– Ramy prawne, które zmuszają nas do płacenia za linki lub treści, których nie zamieszczamy i które nie są powodem, dla którego zdecydowana większość ludzi korzysta z naszych platform, nie są ani zrównoważone, ani wykonalne – podkreśla rzecznik Meta jako powód ruchu koncernu Meta w Kanadzie.
Posunięcie amerykańskiej platformy Meta pojawia się tuż po tym, gdy wyszukiwarka Google (koncern Alphabet) rozpoczęła testowanie ograniczonej widoczności w wynikach wyszukiwania wiadomości kanadyjskich wydawców w odpowiedzi na projekt tej ustawy. Testy, które objęły mniej niż 4 proc. kanadyjskich użytkowników, rozpoczęły się 9 lutego i miały trwać 5 tygodni, ale Google zakończy je już 16 marca.
W reakcji na ruch Meta Pablo Rodriguez, minister dziedzictwa kanadyjskiego, powiedział, że to rozczarowujące, że Facebook ucieka się do gróźb zamiast pracować z rządem kanadyjskim w dobrej wierze, a ustawa C-18 nie ma nic wspólnego z tym, jak Facebook udostępnia wiadomości Kanadyjczykom.
Źródło: https://www.reuters.com