Polskie Badania Czytelnictwa oraz Agencja badawcza Kantar Polska zaprezentowały w środę 29 marca nowe wyniki badań, które wzorem rozwiązań stosowanych na świecie, pokazują prasę jako medium wielokanałowe oraz pokazują, że zasięg prasy w ostatniej dekadzie nie zmienił się za to zmieniają się platformy czytania prasy.
– Prasa to medium masowego przekazu niezależnie od środków przekazu, ich rodzaju i formy – mówi Renata Krzewska, Prezes Polskich Badań Czytelnictwa. – Dlatego jako tytuły prasowe zgłaszane są w rejestrach sądowych zarówno tytuły drukowane jak i cyfrowe. Wydawcy prowadzą swój biznes w postaci wydań drukowanych, e-wydań, subskrypcji cyfrowych czy stron www. Każda z tych form jest dzisiaj prasą i w zależności od strategii wydawcy wydają swoje tytuły we wszystkich tych formach lub tylko w wybranych.
Według metodologii wypracowanej przez PBC wspólnie z Kantar zasięg prasy w Polsce wynosi 85,0% z czego prasy drukowanej 50,2% a prasy cyfrowej czytanej na komputerach, telefonach czy tablecie 74,5% (przy czym 95% prasy drukowanej to prasa płatna, a większość zasięgów w prasie cyfrowej pochodzi z treści niepłatnych).
Część czytelników synergicznie i jednocześnie korzysta z wydań drukowanych i cyfrowych ze względu na ich zupełnie odmienne wartości. Jednak dla aż 42% czytelników prasy drukowanej to druk stanowi podstawową, intencjonalną formę dostępu do treści.
Otrzymane wyniki dotyczące zasięgów prasy porównano w czasie do wyników prasy drukowanej dziesięć lat temu i uzyskano podobną wysokość wskaźnika CCS (Czytelnictwo Cyklu Sezonowego). Zasięg prasy drukowanej w 2013 r. wynosił 85,4% wobec 85,0% obecnie. – Na przestrzeni ostatniej dekady zasięg prasy niemal się nie zmienił. Zmieniły się za to nośniki czytelnictwa– podsumowuje wyniki badań Izabella Anuszewska, Client Director w Kantar Polska.