Google i Meta przyznały 6.773 dotacje wydawcom na całym świecie

Google i Meta przyznały 6.773 dotacje wydawcom na całym świecie

Badacz Charis Papaevangelou z Uniwersytetu w Amsterdamie, w badaniu pt. „Funding Intermediaries: Google and Facebook’s Strategy to Capture Journalism” prześledził 6.773 dotacje przyznane przez Google i Meta wydawcom na całym świecie i doszedł do wniosku, że „głównym celem gigantów technologicznych było korzystna reputacja i korzyści polityczne”. Z jego raportu wynika, że polskie media objęło 175 projektów wsparcia finansowego.

Papaevangelou w swoim badaniu starał się zbadać, w jakim stopniu firmy były uzależniać wydawców od swoich usług i funduszy. W wypowiedzi dla serwisu Press Gazette, który opublikował informację o badaniu powiedział, że samo zbieranie danych było utrudnione m.in. przez brak przejrzystości umów o zachowaniu poufności co było częścią szerszej strategii Meta i Google w „dzieleniu” branży dziennikarskiej.

Badanie koncentrowało się na płatnościach, dotacjach i innych formach wsparcia oferowanych wydawcom za pośrednictwem Google News Initiative, w tym Journalism Emergency Relief Fund, który został uruchomiony w pierwszych miesiącach pandemii Covid-19, oraz Facebook Journalism Project. W raporcie stwierdzono, że płatności od Google i Meta, które są właścicielami Facebooka, Instagrama i Whatsapp, „należy postrzegać jako subtelną dywersyfikację i rozszerzenie ich działalności lobbingowej”.

Badanie wykazało 5510 odbiorców finansowania w ramach Google News Initiative, 942 beneficjentów Facebook Journalism Project i 321 wydawców, którzy otrzymali pieniądze od obu. Najwięcej beneficjentów było w Stanach Zjednoczonych – 2.203, w Polsce badacze doliczyli się 175 projektów.

Źródło https://pressgazette.co.uk