– Które źródło informacji jest Pani/Pana zdaniem najbardziej wiarygodne? – takie pytanie zadała Rp.pl uczestnikom sondażu przeprowadzonego dla redakcji przez SW Research. Aż 34,3 proc. badanych wskazało tradycyjne media.Wskazanie to rośnie jeszcze dla grupy badanych w wieku ponad 50 lat – 41 % oraz dla mieszkańców największych miast – 43 %.
Badanie przeprowadzono po głośnej prowokacji Krzysztofa Stanowskiego, dziennikarza i biznesmena, twórcy Kanału Zero. Prowokacja wywołała dyskusję na temat kondycji dziennikarstwa w Polsce. Wielu dziennikarzy zwracało uwagę, że spreparowane nagranie było komentowane przez niektórych dziennikarzy (zwłaszcza w serwisie społecznościowym X/Twiiter), ale nie zostało zauważone przez największe redakcje prasowe czy telewizyjne. W sondażu SW Research (grupa badanych to 800 internautów powyżej 18. roku życia, próba dobrana w sposób losowo-kwotowy) spytano, które źródło informacji jest – ich zdaniem – najbardziej wiarygodne:
- 34,3 proc. badanych – wskazało tradycyjne media
- 17,8 proc. respondentów odpowiedziało, że za wiarygodne uważają informacje przekazywane przez ludzi, którym ufają
- 16,5 proc. badanych wskazało media społecznościowe (X, Facebook, YouTube, Instagram)
- 8 proc. respondentów wybrało odpowiedź „inne źródła”
- 23,5 proc. badanych uważa, że wszystkie wymienione źródła są wiarygodne w takim samym stopniu.
(Uwaga, wyniki nie sumują się do 100 proc. ze względu na zaokrąglenie ich do pierwszego miejsca po przecinku).
Wraz ze wzrostem wieku badanych rośnie odsetek osób, które wierzą tradycyjnym mediom (25% w grupie do 24 lat, ale 41% w grupie powyżej 50 lat). Media społecznościowe jako wiarygodne wskazują najczęściej osoby w wieku 25-34 lata (28%). Informacje przekazywane przez ludzi, którym ufają najczęściej wskazywali mieszkańcy wsi (22%) a tradycyjnym mediom najczęściej wierzą mieszkańcy największych miast (43%).
Źródło https://www.rp.pl