W dniu wejścia w życie ustawy implementującej dyrektywę DSM i przyznającej wydawcom prasy prawa pokrewne do publikacji prasowych wykorzystywanych w internecie przez platformy cyfrowe (20 września 2024 roku), koncern Meta, właściciel m.in. Facebooka, ogłosił, iż jego zdaniem wdrożenie tego prawa w Polsce jest niezgodne „z zakresem lub warunkami art. 15” dyrektywy. W związku z tym firma Meta poważnie ograniczyła wyświetlanie treści wydawców.
Decyzja firmy META pokazuje, iż treści prasowe mają dla koncernu istotne znaczenie, ale – pomimo, iż ich rozpowszechnianie przynosi platformie korzyści – nie chce za nie płacić. Firma kwestionuje polską implementację dyrektywy DSM, choć wdrożenie art. 15 dyrektywy nie różni się w Polsce zasadniczo od rozwiązań przyjętych w kilku innych krajach europejskich.
Działanie koncernu Meta, będącego jednym z poważnych dystrybutorów treści prasowych, zwłaszcza na rynku mediów społecznościowych, będzie miało negatywne skutki dla całego sektora. Koncern staje się obecnie cenzorem treści i – jak się wydaje – wykorzystuje swoją dominującą pozycję, a to może stanowić podstawę do podjęcia przez wydawców stosownych kroków prawnych.