Koncern Google testuje właśnie „wpływ” usunięcia wiadomości wydawców z wyników wyszukiwania oraz części innych swoich produktów. Amerykański BigTech usunie artykuły wydawców z wyników wyszukiwania, Google News i Discover dla 1 procenta użytkowników w Belgii, Chorwacji, Danii, Francji, Grecji, Włoszech, Holandii, Polsce i Hiszpanii – informuje serwis Theverge.com. Test ma prawdopodobnie pokazać wydawcom, ile ruchu mogą stracić bez obecności swoich treści w wyszukiwarce Google i innych produktach koncernu.
Google twierdzi, że prowadzi taki test („ograniczony czasowo”), ponieważ unijni regulatorzy i wydawcy „proszą firmę o dodatkowe dane na temat obecności treści informacyjnych w wyszukiwarce”. Firma twierdzi także, że będzie nadal wyświetlać w wynikach wyszukiwania treści wydawców zlokalizowanych poza UE oraz, że wznowi normalne wyniki – od wydawców wiadomości zlokalizowanych w UE – po zakończeniu testu. Na koniec wydawcy z krajów, których obejmie test, zobaczą dokładnie, ile ruchu może im zabraknąć bez generowanego przez produkty Google, a zwłaszcza Google Search i Google Discover.
Jak podał Vincent Peyregne, Chief Executive Officer w WAN-IFRA we Francji reakcja była natychmiastowa. Stowarzyszenie Wydawców Czasopism (SEPM) uzyskało od Sądu Gospodarczego w Paryżu nakaz zablokowania testu. Google zostało zmuszone do wykluczenia Francji z eksperymentu pod groźbą grzywny w wysokości 900.000 euro dziennie.
Koncern Google w UE zobowiązany jest przestrzegać europejskiej dyrektywy cyfrowej (o prawie autorskim i prawa pokrewnych), która w Polsce weszła w życiem z prawie 3-letnim opóźnieniem.
Czytaj także
Australia: Google obniża wartość umów z wydawcami o 40 procent
USA. Google zgadza się na umowę dotyczącą finansowania kalifornijskich redakcji prasowych