Kanada. Google zapłacił 100 mln dolarów tamtejszym wydawcom za wykorzystywanie treści

Kanada. Google zapłacił 100 mln dolarów tamtejszym wydawcom za wykorzystywanie treści

Amerykański koncern Google przekazał na początku stycznia 100 milionów dolarów, które zgodził się zapłacić kanadyjskim serwisom informacyjnym w zamian za zwolnienie z tamtejszej ustawy o wiadomościach online – Online News Act. Amerykańska platforma przelała pieniądze Canadian Journalism Collective, kanadyjskiej federalnej organizacji non-profit prowadzonej przez niezależnych wydawców i nadawców.

Kanadyjski Online News Act ma poprawić sytuację finansową wydawców poprzez uzyskanie rekompensaty od wyszukiwarek i serwisów społecznościowych za używanie ich treści. Dotyczy to o podmiotów o łącznych rocznych globalnych przychodach w wysokości 1 mld dolarów (lub więcej) i 20 mln lub więcej kanadyjskich średnich miesięcznych unikalnych odwiedzających serwisy www lub średnich miesięcznych aktywnych użytkowników. Google oraz Facebook (należący teraz do koncernu Meta) są jedynymi firmami technologicznymi, które obecnie spełniają te kryteria w Kanadzie.

Google uzyskał pięcioletnie zwolnienie z ustawy, zgadzając się zapłacić 100 milionów dolarów rocznie tamtejszym organizacjom medialnym. Koncern Meta unika dokonywania jakichkolwiek płatności, zablokował już kilka miesięcy temu dostęp na Facebooku do kanadyjskich wiadomości na swoich platformach.

Szacuje się, że kanadyjscy wydawcy otrzymają od 18 000 do 20 000 dolarów na dziennikarza. Z innych szacunków wynika, że przeciętnie wydawca otrzyma około 6,90 dolara za godzinę pracy dziennikarza i 3,40 dolara za godzinę pracy dziennikarza radiowego lub telewizyjnego. Zgodnie z kanadyjską ustawą kwalifikujące się organizacje medialne muszą działać w Kanadzie, mieć dwóch lub więcej dziennikarzy i być członkiem uznanego stowarzyszenia dziennikarskiego lub przestrzegać kodeksu etycznego zapewniającego uczciwość, niezależność i rygorystyczne podejście do sprawozdawczości.

Źródło https://www.thecanadianpressnews.ca