Tylko od 2023 roku Google powinien był wypłacić wydawcom z Wielkiej Brytanii 2,2 mld funtów – pokazują nowe badania Fundacji Public Interest News Foundation (PINF) – napisał serwis Pressgazette.co.uk. Jednocześnie Press Gazette oszacował, że Google w ramach programu Showcase wypłaca około 30 milionów funtów rocznie 240 tamtejszym wydawcom. W odpowiedzi rzecznik Google przekazał serwisowi, że: – To badanie wprowadza w błąd, a podobne badania przeprowadzone w innych krajach zostały obalone. Mniej niż 2% wszystkich wyszukiwań to zapytania dotyczące wiadomości, a na zdecydowanej większości z nich nie wyświetlamy reklam ani nie zarabiamy.
PINF we współpracy z FehrAdvice w swoim badaniu ankietowym na 1484 osobach sprawdziła, jaka jest faktyczna wartość treści dziennikarskich dla Google. Ok. 82 proc. uczestników badania stwierdziło, że korzysta z wyszukiwarek w celu znalezienia wiadomości. A 67 proc. korzystających z wyszukiwarki Google w poszukiwaniu wiadomości uzyskuje wszystkie potrzebne informacje w wynikach wyszukiwania bez konieczności klikania poza nią (zjawisko zero click search). Z kolei 66 proc. badanych stwierdziło, że uwzględnienie źródeł krajowych i lokalnych poprawia jakość wyników wyszukiwania Google.
Badacze potwierdzili tym samym, że wyszukiwarka Google stała się docelowym źródłem treści informacyjnych, a nie tylko ich agregatorem, który przesyła ruch do wydawców. We wnioskach z badania można przeczytać, że: – To dostawcy wiadomości są odpowiedzialni za tworzenie i weryfikację treści wiadomości, zatrudniają dziennikarzy, badają historie i ponoszą ryzyko prawne. Ich praca przyczynia się do zysków Google, ale Google nie dzieli się z nimi zyskami sprawiedliwie.
Piszą o zyskach Google PINF oszacował (powołując się na dane IAB Europe), że w 2023 r. Google wygenerował na rynku w W. Brytanii 16,7 mld funtów przychodów z reklam w wyszukiwarce. 55 proc. z tej sumy (aż 8,5 mld funtów) pochodziło tylko z wyszukiwań treści informacyjnych pochodzących od wydawców. Zdaniem PINF koncern Google jest winien brytyjskim wydawcom 2,2 miliarda funtów i to tylko od 2023 r. (obliczenia na podstawie założonego podziału wpływów z reklam w wyszukiwarce w stosunku 60:40 dla Google).