Podczas webinaru Polskich Badań Czytelnictwa pt. „Czytelnicy prasy. Kim są? Co ich wyróżnia?”, który odbył się 5 marca, przedstawiono najnowsze trendy w postrzeganiu prasy, charakterystykę głównych grup celowych w prasie, ich oczekiwania i zwyczaje czytelnicze oraz wyróżniające się na cechy prasy na tle innych mediów. Prasę w postaci drukowanej lub cyfrowej czyta w Polsce 82% osób w populacji 15 – 75 lat, co oznacza, że 8 na 10 osób czyta artykuły w prasie papierowej lub w wybranej formie cyfrowej prasy. Wydania drukowane czyta 44% osób w badanej populacji, a prasę w postaciach cyfrowych 69%.
Wśród uczestników i panelistów webinaru były socjolożki z instytutu IR Center Katarzyna Krzywicka-Zdunek i Dorota Peretiakowicz, a także: Anna Dygasiewicz-Piwko – RASP, Marta Gądek – Agora, Izabela Sarnecka – Wydawnictwo Bauer, Hubert Biskupski – Grupa ZPR Media, Michał Helman – Burda Media, Witold Trzciński – Polska Press.
W zeszłym roku w badaniach niezależnych instytucji podkreślono wyróżniające się cechy prasy i jej wysoką skuteczność. Np. według rankingu Instytutu Monitorowania Mediów prasa jest najbardziej opiniotwórczym medium dekady. Prasa drukowana i cyfrowa od wielu lat wyprzedza telewizję, radio i inne internetowe serwisy informacyjne pod względem cytowalności i kształtowania opinii. Prasa znalazła się też wśród mediów o najwyższej zyskowności z reklamy. W badaniach przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii na 10 rodzajach mediów, dla 141 marek w 14 kategoriach produktowych prasa znalazła się na pierwszym miejscu wśród mediów najwyższym w zwrocie z reklamy w 13 tygodni po opublikowaniu reklamy i na drugim w zwrocie długoterminowym, po 24 miesiącach od opublikowania reklamy.
Prasa znalazła się na wysokiej pozycji w badaniu brand fitness polskiego oddziału Group M. W tych badaniach podkreślano, że prasa jest świetnym nośnikiem do budowania zaufania do marki, sławy i popularności. Prasa jest też medium z wysokimi wskaźnikami uwagi: reklamy w prasie mają 91% zauważalności, statystycznie jeden czytelnik ma 10 kontaktów z reklamą w jednym egzemplarzu prasy.
Prasa pozostaje też medium wysokoangażującym, a treści prasowe dystrybuowane są wielokanałowo. Wydawcy publikują treści w wydaniach papierowych i cyfrowych (e-wydaniach, subskrypcjach cyfrowych), na stronach www marek prasowych czy w mediach społecznościowych. Czytanie w druku doceniane jest za możliwość spokojnego zapoznania się z wysokiej jakości treściami. Czytelnicy cenią spokój i prywatność towarzyszącą czytaniu, możliwość zatrzymania się na najbardziej wartościowych fragmentach treści i odłożenie ich na później.
Więcej szczegółów i prezentacja dostępne na stronie https://www.pbc.pl