Australia. Badania dowodzą, że dziennikarze i odbiorcy mediów boją się sztucznej inteligencji

Australia. Badania dowodzą, że dziennikarze i odbiorcy mediów boją się sztucznej inteligencji

Australijski uniwersytet RMIT opublikował raport z 3-letnich badań poświęconych wpływowi AI na media z którego wynika, że dziennikarze i odbiorcy mediów tak samo boją się sztucznej inteligencji. – Obawa o wykorzystanie sztucznej inteligencji do rozpowszechniania wprowadzających w błąd treści znalazła się na szczycie listy wyzwań zarówno dla dziennikarzy, jak i odbiorców wiadomości – mówi dr T.J. Thomson z Uniwersytetu RMIT w Melbourne. Badania wykazały, że dziennikarze i odbiorcy obawiają się, że generatywna sztuczna inteligencja zastąpi ludzi w redakcjach, prowadząc do zmniejszenia liczby miejsc pracy w branży.

Raport opiera się na prowadzonych przez trzy lata wywiadach i badaniach grup fokusowych w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji i dziennikarstwa w Australii i sześciu innych krajach (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Norwegia, Szwajcaria, Niemcy i Francja). Tylko 25% odbiorców wiadomości było przekonanych, że kiedykolwiek napotkali generatywną sztuczną inteligencję w dziennikarstwie. Około 50% nie było pewnych lub podejrzewało, że jednak tak.

Raport RMIT “Generative AI & Journalism” opublikowano w ARC Centre of Excellence for Automated Decision-Making a Society. Główny autor raportu, dr T.J. Thomson z Uniwersytetu RMIT w Melbourne w Australii, powiedział, że najbardziej niepokojący jest potencjał treści generowanych lub edytowanych przez sztuczną inteligencję do wprowadzania w błąd lub oszukiwania.

Jak wynika z raportu sami dziennikarze są słabo przygotowani do identyfikowania treści generowanych lub edytowanych przez sztuczną inteligencję, co sprawia, że mogą nieświadomie przekazywać dalej tego typu treści. Większość dziennikarzy, biorących udział w badaniu, nie była świadoma zakresu, w jakim sztuczna inteligencja jest zintegrowana zarówno z kamerami oraz oprogramowaniem do edycji i przetwarzania obrazu lub wideo.

Źródło: https://www.rmit.edu.au