Brytyjscy wydawcy oskarżyli Google o wyolbrzymianie przychodów generowanych dla nich przez platformę. News Media Association opublikowało najnowszy raport profesor Annabelle Gawer, dyrektor Surrey Centre of Digital Economy na Uniwersytecie w Surrey. Profesor szacuje, że Google zwraca wydawcom mniej niż 75 mln funtów przychodów rocznie w postaci ruchu, który zapewnia (z szacowanych przychodów z reklam Google w W. Brytanii wynoszących ponad 10 mld funtów).
Annabelle Gawer przytoczyła raport Deloitte, opublikowany przez Google w 2019 r., w którym oszacowano, że wartość całego ruchu internetowego dla brytyjskich wydawców w 2018 r. wyniosła 500 mln funtów, a całkowita wartość całego ruchu polecającego wyniosła 370 mln funtów.
Prof. Gawer twierdzi, że wykorzystanie przez Google tego badania do „przedstawienia swojego wkładu w organizacje informacyjne jest mylące i zawiera przesadzone szacunki” oraz, że „nieuczciwe jest twierdzenie, że badanie Deloitte pozwala oszacować wartość tworzoną przez Google (lub inne platformy) dla wydawców wiadomości”, ponieważ nie oszacowano potencjalnej zmiany ruchu w wiadomościach, gdyby wyszukiwarka nie kierowała już użytkowników do żadnych witryn z wiadomościami, co oznacza, że nie zbadano, ile ruchu skierowanego było z powodu Google, a ile i tak pochodziłoby z innej trasy.
Podając własne szacunki, stwierdziła, że Gawer oszacowała maksymalną wartość ruchu Google w Wielkiej Brytanii w 2022 r. na 75 mln funtów ponieważ nie mogła określić ilościowo efektu substytucji w odniesieniu do tego, ilu użytkowników znalazłoby inną drogę do witryn wydawców pod nieobecność wyszukiwarki Google.
Google i Facebook nie zgadzają się z tymi wnioskami. W odpowiedzi Google argumentował m.in., że badanie błędnie sugeruje, że treści informacyjne stanowią połowę jego reklam, podczas gdy zapytania związane z wiadomościami stanowiły w rzeczywistości mniej niż 2% wszystkich zapytań w wyszukiwarce Google w Wielkiej Brytanii w 2020.
Źródło https://pressgazette.co.uk/