Brytyjski rząd premiera Rishi Sunaka chce wprowadzić w ciągu miesiąca takie zmiany w ustawodawstwie, by śladem Australii, Nowej Zelandii, Kanady i krajów UE przygotować prawo, które zmusi Google i Facebook do płacenia za wiadomości wydawców – donosi serwis Press Gazette.
Brytyjscy wydawcy mają nadzieję, że nowe prawo wejdzie życie w 2024 roku i może być finansowym game-changerem. Według ostrożnych szacunków serwisu Press Gazette, Google i Facebook mogą płacić ponad 170 milionów funtów brytyjskim wydawcom. Niektórzy wydawcy liczą, że nowe przepisy mogłyby ostatecznie zmusić inne firmy technologiczne – Microsoft, Apple, TikTok, Twitter i inne – do podpisania umów licencyjnych z brytyjskimi wydawcami.
Zdaniem informatorów Press Gazette w obecnej sytuacji istnieją powody, by sądzić, że Google i Meta/Facebook mogą zagrozić opuszczeniem rynku w Wielkiej Brytanii i wycofaniem usług w miarę zbliżania się do końca prac nad rozwiązaniami pod nazwą Digital Markets, Competition and Consumer Bill.
Działania lobbingowe BigTech-ów, by zapobiec takim rozwiązaniom w Wielkiej Brytanii, już się rozpoczęły. Prywatnie wielu brytyjskich wydawców uważa. jednak, że programy licencjonowania treści Google’a i Facebooka, News Showcase i Facebook News, są tylko próbami udobruchania ich i zniechęcenia polityków do forsowania przepisów.