Brytyjscy wydawcy wyliczyli, że wyszukiwarka Google powinna zapłacić 2,2 miliarda funtów

Brytyjscy wydawcy wyliczyli, że wyszukiwarka Google powinna zapłacić 2,2 miliarda funtów

Tylko od 2023 roku Google powinien był wypłacić wydawcom z Wielkiej Brytanii 2,2 mld funtów – pokazują nowe badania Fundacji Public Interest News Foundation (PINF) – napisał serwis Pressgazette.co.uk. Jednocześnie Press Gazette oszacował, że Google w ramach programu Showcase wypłaca około 30 milionów funtów rocznie 240 tamtejszym wydawcom. W odpowiedzi rzecznik Google przekazał serwisowi, że: – To badanie wprowadza w błąd, a podobne badania przeprowadzone w innych krajach zostały obalone. Mniej niż 2% wszystkich wyszukiwań to zapytania dotyczące wiadomości, a na zdecydowanej większości z nich nie wyświetlamy reklam ani nie zarabiamy.

PINF we współpracy z FehrAdvice w swoim badaniu ankietowym na 1484 osobach sprawdziła, jaka jest faktyczna wartość treści dziennikarskich dla Google. Ok. 82 proc. uczestników badania stwierdziło, że korzysta z wyszukiwarek w celu znalezienia wiadomości. A 67 proc. korzystających z wyszukiwarki Google w poszukiwaniu wiadomości uzyskuje wszystkie potrzebne informacje w wynikach wyszukiwania bez konieczności klikania poza nią (zjawisko zero click search). Z kolei 66 proc. badanych stwierdziło, że uwzględnienie źródeł krajowych i lokalnych poprawia jakość wyników wyszukiwania Google.

Badacze potwierdzili tym samym, że wyszukiwarka Google stała się docelowym źródłem treści informacyjnych, a nie tylko ich agregatorem, który przesyła ruch do wydawców. We wnioskach z badania można przeczytać, że: – To dostawcy wiadomości są odpowiedzialni za tworzenie i weryfikację treści wiadomości, zatrudniają dziennikarzy, badają historie i ponoszą ryzyko prawne. Ich praca przyczynia się do zysków Google, ale Google nie dzieli się z nimi zyskami sprawiedliwie.

Piszą o zyskach Google PINF oszacował (powołując się na dane IAB Europe), że w 2023 r. Google wygenerował na rynku w W. Brytanii 16,7 mld funtów przychodów z reklam w wyszukiwarce. 55 proc. z tej sumy (aż 8,5 mld funtów) pochodziło tylko z wyszukiwań treści informacyjnych pochodzących od wydawców. Zdaniem PINF koncern Google jest winien brytyjskim wydawcom 2,2 miliarda funtów i to tylko od 2023 r. (obliczenia na podstawie założonego podziału wpływów z reklam w wyszukiwarce w stosunku 60:40 dla Google).