Koncern Meta i inne duże platformy internetowe powinny dać użytkownikom możliwość korzystania z ich usług za darmo, bez ukierunkowanych reklam – stwierdziła w środę 17 kwietnia Europejska Rada Ochrony Danych (EDPB), organ nadzorujący prywatność w UE. Opinia EDPB pojawiła się po tym, jak została poproszona przez krajowe organy regulacyjne ds. prywatności w Holandii, Norwegii i Niemczech o przyjrzenie się modelom zgody lub płatności za subskrypcje przyjęte przez duże platformy internetowe, takie jak Meta.
– Jeśli administratorzy zdecydują się pobierać opłatę za dostęp do „równorzędnej alternatywy”, powinni poważnie rozważyć zaoferowanie dodatkowej alternatywy. Bezpłatna alternatywa powinna być pozbawiona reklam behawioralnych – czytamy w oświadczeniu EDPB.
W komunikacie prasowym towarzyszącym opublikowaniu opinii EDPB przewodnicząca jej zarządu Anu Talu podkreśliła potrzebę zapewniania użytkownikom „prawdziwego wyboru”: – Platformy internetowe powinny dać użytkownikom prawdziwy wybór. Modele, które mamy dzisiaj, zwykle wymagają od osób, albo przekazania wszystkich danych, albo trzeba zapłacić subskrypcję. EDPB uważa, że oferowanie tylko płatnej alternatywy dla usług, które obejmują przetwarzanie danych osobowych do celów behawioralnych, nie powinno być domyślnym sposobem. Przy opracowywaniu różnych opcji duże platformy internetowe powinny rozważyć zapewnienie osobom fizycznym „alternatywy”, która nie pociąga za sobą uiszczenia opłaty – dodaje Talu.
Źródło Adtech giants like Meta must give EU users real privacy choice