Facebook ograniczył widoczność postów polskich mediów

Facebook ograniczył widoczność postów polskich mediów

Dziś, w piątek 20 września, weszła w życie ustawa implementująca dyrektywę DSM w Polsce i od razu Facebook wyłączył w publikowanych postach polskim portalom zdjęcia – w niektórych artykułach są od teraz tylko same odnośniki. To natychmiastowa reakcja Facebooka (właścicielem platformy social media jest koncern Meta) na wdrożone z opóźnieniem prawa pokrewne chroniące treści wydawców. To także dowolność w interpretacji tej ustawy, ale i potwierdzenie uwag zgłaszanych przez Izbę Wydawców Prasy i do DSA, i do EMFA, że regulaminy platform stają ponad prawem. Niestety to akty unijne przyznają im taką pozycję.

Facebook w opublikowanym wyjaśnieniu twierdzi, że cyt. „Polska wdrożyła własną interpretację artykułu 15 w swoich lokalnych przepisach wchodzących w życie 20 września 2024 r. Jednak wdrożenie w Polsce nie jest zgodne z zakresem lub warunkami artykułu 15, co powoduje, że nie ma jasności co do stosowania nowych przepisów. W rezultacie firma Meta zmieniła sposób wyświetlania linków do artykułów z wiadomościami na Facebooku, tak aby wyświetlany był tylko nagłówek i hiperłącze, bez obrazów i tekstu z artykułu.”

Problem dotyczy zwłaszcza widoczności postów urządzeń mobilnych, jak na razie na laptopach oraz komputerach stacjonarnych widać zdjęcia, choć tylko w części postów. Problem praktycznie wszystkich wydawców, w tej samej sytuacji znaleźli się zarówno lokalni jak i najwięksi wydawcy w Polsce.

W związku z decyzją firmy Meta Izba Wydawców Prasy wydała krótki komunikat:

W dniu wejścia w życie ustawy implementującej dyrektywę DSM i przyznającej wydawcom prasy prawa pokrewne do publikacji prasowych wykorzystywanych w internecie przez platformy cyfrowe, koncern Meta, właściciel m.in. Facebooka, ogłosił, iż jego zdaniem wdrożenie tego prawa w Polsce jest niezgodne „z zakresem lub warunkami art. 15” dyrektywy. W związku z tym firma Meta poważnie ograniczyła wyświetlanie treści wydawców.

Dzisiejsza decyzja firmy META pokazuje, iż treści prasowe mają dla koncernu istotne znaczenie, ale – pomimo, iż ich rozpowszechnianie przynosi platformie korzyści – nie chce za nie płacić. Firma kwestionuje polską implementację dyrektywy DSM, choć wdrożenie art. 15 dyrektywy nie różni się w Polsce zasadniczo od rozwiązań przyjętych w kilku innych krajach europejskich. Działanie koncernu Meta, będącego jednym z poważnych dystrybutorów treści prasowych, zwłaszcza na rynku mediów społecznościowych, będzie miało negatywne skutki dla całego sektora. Koncern staje się obecnie cenzorem treści i – jak się wydaje – wykorzystuje swoją dominującą pozycję, a to może stanowić podstawę do podjęcia przez wydawców stosownych kroków prawnych.

Link do oficjalnego komunikatu Facebooka.