Francuski SEPM (Syndicat des éditeurs de la presse magazine) skieruje 20 lutego do Międzynarodowej Izby Handlowej (ICC) pozew w celu rozstrzygnięcia sporu z kalifornijską wyszukiwarką Google. Dzieje się to w momencie gdy negocjacje francuskich wydawców z SEPM, w sprawie odnowienia umowy z Google za wynagrodzenia za prawa autorskie są bliskie zerwania.
Od 1 lipca 2024 r., kiedy to wygasła poprzednia umowa podpisana w 2022 r., 500 firm prasowych, które są członkami SEPM, w tym L’Express, Le Nouvel Obs, Le Point i Paris Match, nie otrzymuje już wynagrodzenia od Google za wykorzystywanie i udostępnianie ich treści w internecie. Do tej pory francuscy wydawcy czasopism otrzymali łącznie 20 mln euro rocznie za prawa pokrewne. Dodatkowe bezpośrednie umowy handlowe z Google często wydawcom przynoszą więcej pieniędzy.
Wszczęcie postępowania przed MTK następuje w czasie, gdy SEPM i Google walczą w sądzie o test prowadzony przez amerykańskiego giganta. By ocenić wielkość ruchu w europejskich gazetach, prezes Google na Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA), Debbie Weinstein chce usunąć treści tych gazet z wyników wyszukiwania dla 1% użytkowników na dwa i pół miesiąca. Eksperyment, który jest prowadzany w ośmiu krajach europejskich, został wstrzymany we Francji 14 listopada przez Tribunal des Activités Economiques de Paris (wcześniej Tribunal de Commerce) w postępowaniu uproszczonym dokładnie na dzień przed jego rozpoczęciem.
SEPM postrzega eksperyment jako sposób Google na zdewaluowanie wkładu prasy w jego wyszukiwarkę i obniżenie wynagrodzenia, które firma płaci gazetom za prawa pokrewne prasy. Stowarzyszenie uważa również, że taki eksperyment narusza zobowiązania podjęte przez Google wobec ADLC w 2022 r. Na rozprawie przed Sądem Gospodarczym 30 stycznia SEPM ogłosiło, że skierowało już sprawę do organu nadzorującego konkurencję.
SEPM jest jedynym stowarzyszeniem zaangażowanym w to postępowanie. Alliance de la presse d’information générale (APIG – gazety codzienne) i Société des Droits voisins de la presse (DVP, stowarzyszenie na rzecz praw pokrewnych prasy) ogłosiły, że podpisały nowe umowy z Google odpowiednio 14 i 28 stycznia oraz, że negocjacje, które rozpoczęły się w tym zakresie pod koniec 2024 r., zostały już zakończone.
Do tej pory francuski organ ochrony konkurencji nałożył na amerykańskiego giganta technologicznego grzywnę w wysokości 750 mln euro w związku z prawami autorskimi. W 2021 r. nałożył na Google sankcję w wysokości 500 mln euro za brak negocjacji „w dobrej wierze” z wydawcami prasowymi w sprawie ich wniosków, a w 2024 r. 250 mln euro za „niewywiązanie się z niektórych zobowiązań podjętych w czerwcu 2022 r. [przed ADLC]”.
Źródło https://www.lalettre.fr/