Google mógł złamać brytyjskie prawo konkurencji, manipulując rynkiem reklamy – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Rynków

Google mógł złamać brytyjskie prawo konkurencji, manipulując rynkiem reklamy – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Rynków

Google mógł złamać brytyjskie prawo konkurencji, manipulując rynkiem reklamy cyfrowej na swoją korzyść – wstępnie stwierdził tamtejszy Urząd Ochrony Konkurencji i Rynków (CMA). Organ regulacyjny uważa, iż Google wykorzystuje swoją technologię reklamową do ograniczania konkurencji na rynku, „szkodząc tysiącom brytyjskich wydawców i reklamodawców”.

Juliette Esner, tymczasowa dyrektor wykonawcza CMA, podkreśliła w oświadczeniu: – Wstępnie stwierdziliśmy, że Google wykorzystuje swoją siłę rynkową do utrudniania konkurencji, jeśli chodzi o reklamy, które ludzie widzą na stronach internetowych. Wiceprezes Google ds. globalnych reklam, Dan Taylor, w odpowiedzi na oświadczenie CMA powiedział: – Nasze narzędzia technologii reklamowej pomagają stronom internetowym i aplikacjom finansować ich zawartość i umożliwiają firmom – każdej wielkości – skuteczne docieranie do nowych klientów. Google pozostaje zaangażowany w tworzenie wartości dla naszych wydawców i reklamodawców w tym wysoce konkurencyjnym sektorze.

W 2023 r. wartość brytyjskiego rynku reklamowego wzrosła do 36,6 mld funtów, z czego większość trafiła do platform technologicznych. Szacuje się, że Google zarobił 14 miliardów funtów na samej wyszukiwarce ponieważ reklama w wyszukiwarce wzrosła do 14,7 mld funtów.

CMA zastanawia się, jak uniemożliwić Google stosowanie „antykonkurencyjnych” praktyk. Organ regulacyjny przekazał swoje ustalenia Google i oczekuje na odpowiedź, po której wyda ostateczną decyzję.

Źródło: https://pressgazette.co.uk