Niezależnie od siebie Wall Street Journal i Financial Times donoszą o pierwszych rozmowach prowadzonych we Francji przez Google z tamtejszymi wydawcami dotyczących płatności za treści informacyjne w wyszukiwarce. Google rozmawiał również z niektórymi amerykańskimi grupami medialnymi na ten temat – podaje FT.
To znacząca zmianą w podejściu amerykańskiej platformy do relacji z wydawcami. Być może Google obierze tu model stosowany już przez Facebooka w USA. W październiku 2019 r, Facebook uruchomił zakładkę wiadomości (dostępną na terenie USA) i płaci już za treści takim wydawcom jak BuzzFeed, New York Times i Wall Street Journal.
Francuskie stowarzyszenie wydawców jest na początku negocjacji umowy zbiorowej z Google (prezes Le Figaro jest jednocześnie prezesem francuskiego stowarzyszenia wydawców). Do tej pory Google stanowczo odmawiał płacenia za wyświetlanie treści informacyjnych w wynikach wyszukiwania. We Francji, doprowadziło to do ograniczenia wyświetlania w wynikach wyszukiwania linków pochodzących od wydawców newsowych.
Richard Gingras, z News Google, napisał w specjalnym raporcie, że Google chce teraz pomóc użytkownikom w odnajdowaniu wysokiej jakości treści dziennikarskich. Podkreślał, że Google ciężko nad tym pracuje i rozmawia z partnerami, jak znaleźć nowe sposoby na dalszą pracę z wydawcami, opierając się na programach takich jak istniejący program Google News Initiative.