Amerykański koncern Google zapowiedział przeznaczenie 1 mld dolarów na rozliczenia z wydawcami w postaci umów partnerskich podpisywanych dla swojego nowego produktu online – Google News Showcase. Firma podpisze umowy z prawie 200 wydawnictwami w Niemczech, Brazylii, Argentynie, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Australii, a w dalszej kolejności ma także uruchomić projekt w Indiach, Belgii i Holandii. Google porozumiał się już m.in. z wydawcami Der Spiegel, Stern, Die Zeit, Folha de S.Paulo, Band i Infobae.
Google News Showcase to nowy produkt, który ma dać internautom lepszy wgląd w istotne dla nich informacje, a przy tym pomagać wydawcom w zwiększaniu zaangażowania odbiorców. News Showcase pojawi się początkowo w Google News na Androidzie, potem w na iOS, a w przyszłości w Google Discover i Search. Funkcja daje uczestniczącym w nich wydawcom możliwość decydowania, które treści zostaną pokazane, łączenia ich, czyli pakietowania tych treści, które pojawiają się w produktach informacyjnych Google (np. w Google News). Wydawca dzięki temu będzie mógł łatwiej połączyć kontekstowo informacje m.in. przez funkcje takie jak linie czasowe, powiązane artykuły, czy wideo i audio.
News Showcase opiera się na istniejącym w Google programie licencjonowania newsów, który pozwala amerykańskiej platformie technologicznej płacić wydawcom za wysokiej jakości dziennikarstwo oraz np., subskrypcje w Google, Web Stories i audio newsy. Cały czas Google nie chce jednak uznać podstawowej zasady, iż należy płacić wydawcom za wykorzystywanie treści. Firma prowadziła i prowadzi szereg działań lobbingowych przeciwko uchwalonej w Unii Europejskiej dyrektywie przyznającej wydawcom prawa pokrewne. Unika porozumienia z wydawcami ogłaszając szereg programów mających cząstkowo wspierać wydawców, ale realizowanych według własnych, wewewnętrznych regulacji i służących rozbijaniu solidarności wydawców w dochodzeniu swych praw na zasadach ogólnych.
Źródło https://blog.google/outreach-initiatives/google-news-initiative/google-news-showcase/