Google na współpracy z wydawcami i publikowaniu ich treści w wyszukiwarce oraz w Google News zarobił w ubiegłym roku 4,7 mld dolarów – wynika z danych News Media Alliance. Media chcą by część tych pieniędzy trafiała do nich, jednocześnie amerykańska administracja zamierza wprowadzić w tym kierunku odpowiednie regulacje.
News Media Alliance (NMA) to branżowa organizacja zrzeszająca ponad 2 tys. wydawców gazet w USA. NMA, wspólnie z firmą Keystone Strategy, przygotował szczegółową analizę relacji biznesowych między Google a wydawcami. Raport dowodzi, że wiadomości są kluczowym źródłem, na którym Google coraz częściej opiera się w celu zwiększenia zaangażowania konsumentów w swoje produkty. Informacje pochodzące od wydawców w wynikach wyszukiwania Google to od 16 do 40 procent.
Dane zawarte w badaniu to tylko ostrożne szacunki dotyczące dochodów, jakie Google uzyskuje dzięki wykorzystaniu wiadomości; w 2018 r. Google osiągnął dzięki mediom wpływy w wysokości 4,7 mld dol, a całe przychody firmy wynosiły ponad 39 mld dol. Rzeczywista ich wartość dla Google jest trudniejsza do oszacowania ze względu na różne sposoby, w jakie firma wykorzystuje informacje do napędzania ruchu, rozwijania swoich produktów i umacniania dominującej pozycji rynkowej.
David Chavern, szef News Media Alliance zaznacza, że według branży wydawcy powinni otrzymywać odpowiednią część przychodów generowanych dzięki nim przez Google. Chavern zapowiedział, że raport stanie się podstawą do rozmów na ten temat z koncernem. W sprawę zaangażuje się amerykańska administracja i Senat USA, które zamierzają wprowadzić przepisy regulujące relacje finansowe między wydawcami a największymi firmami technologicznymi, takimi jak Google oraz Facebook.
Źródło https://www.newsmediaalliance.org/release-new-study-google-revenue-from-news-publishers-content/
Pełna wersja raportu dostępna tutaj