Norweskie VG na drodze do cyfrowej rentowności

– Planujemy w 2020 r. być rentowni i to wyłącznie dzięki dochodom cyfrowym – powiedział Gard Steiro, redaktor naczelny i CEO norweskiej gazety VG podczas WAN-IFRA Newsroom Summit w Oslo. – W 2020 r. planujemy też mieć newsroom takiej samej wielkości jak obecnie – dodał.

Należąca do skandynawskiego koncernu medialnego Schibsted marka VG (Verdens Gang) jest jednocześnie najchętniej czytaną w Norwegii gazetą internetową. W skład VG wchodzą m.in. strona internetowa, aplikacje, kanał telewizyjny VGTV, transmisje sportowe na żywo oraz wertykalne serwisy. Dziś około 40 procent swoich przychodów VG czerpie z wydania drukowanego (sprzedaje 50.000 egzemplarzy). Na stronie internetowej ruch aż w 70 procentach pochodzi z telefonów komórkowych

– Myślę, że VG jako wydanie drukowane zniknie za kilka lat – mówił Steiro na konferencji w Oslo. – Dla prawie wszystkich wydawców w Norwegii ważna jest jednak wersja mobilna.

Norweska marka coraz bardziej koncentruje się na dochodach od czytelników, pod parasolem VG Plus. VG ma już 161 tys. subskrybentów, co daje jej 15 procent przychodów. Do końca przyszłego roku VG chce mieć 200 tys. subskrybentów.

Na początku 2017 roku VG stała się pierwszą skandynawską marką informacyjną, która dołączyła do Snapchat Discover. Około 30 procent Norwegów w wieku od 16 do 24 lat codziennie korzysta z tej aplikacji.

– Nie zarabiamy na tym prawie żadnych pieniędzy – mówi Steiro. – Musimy produkować treści w inny sposób. Musimy naprawdę słuchać naszych użytkowników.

Doświadczenie z Snapchat Discover firma wykorzystała we własnym produkcie aplikacji o nazwie Peil, przeznaczonej dla osób poniżej 25 roku życia, które nie czytają wiadomości.

Cały wpis w j. angielskim https://blog.wan-ifra.org/2018/11/09/schibsted-s-vg-on-the-road-to-digital-profitability-0