Badanie Reuters Institute: Europejscy i amerykańscy wydawcy coraz częściej zwracają się ku paywallom

Coraz więcej wydawców w Europie i Stanach Zjednoczonych decyduje się na model prenumeraty cyfrowej – dowodzi badanie przeprowadzone przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Zaledwie 27 procent największych tytułów, zbadanych w siedmiu krajach Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych, oferuje bezpłatne treści dla swoich internautów. W 2017 r. takich tytułów w podobnym badaniu było 36 proc.

Raport pt. „Pay Models For Online News in the US and Europe: 2019 Update”, autorstwa Felixa Simona i Lucasa Gravesa, objął 212 dzienników, gazet lub czasopisma, nadawców i jak i podmioty działające tylko online. W USA aż 76 proc. badanych gazet posiada obecnie jakikolwiek model płatności na stronach online, czyli o 16 proc. więcej niż w 2017 r. W tym samym okresie liczba paywallów w badanych krajach UE pozostała niemal bez zmian, w 2019 r. wynosi 46 proc.

– 53 proc. badanych podmiotów nadal oferuje bezpłatny dostęp do wiadomości online. Widzimy, że coraz więcej wydawców i organizacji newsowych w Europie i w USA próbuje znaleźć nowe, zrównoważone modele biznesowe, by zrekompensować niedobór dochodów spowodowany szybko zmieniającym się środowiskiem biznesowym. W tym kontekście paywalle są coraz bardziej popularne wśród wydawców – komentuje Felix Simon, główny autor raportu.

Najważniejsze konkluzje badania:

  • 69 procent badanych gazet na stronach www ma jakikolwiek paywall – wzrost z 64,5 procent w 2017 r.
  • Hard paywall jest rzadkością, większość wydawców stosuje modele freemium i metric (po 33 procent)
  • Około połowa tygodników i magazynów informacyjnych (52 procent) stosuje w sieci modele pobierania opłat za treść – spadek o 10 procent od 2017 r. Najpopularniejsze są modele freemium, a następnie metric a potem hard paywall
  • Podobnie jak w 2017 r., nadawcy (radio, tv) oferują bezpłatny dostęp do swoich cyfrowych wiadomości
  • 94 procent wydawców pure digital oferuje bezpłatny dostęp do wiadomości.

Badanie obejmowało kilka państw UE, w których funkcjonuje silny sektor prywatny i media publiczne, w tym i te państwa, w których media sektora prywatnego były w przeszłości słabsze, a media publiczne były gorzej finansowane. Badane rynki różnią się m.in. pod względem wielkości, czy wydatków na reklamę czy konkurencyjności rynku. Większość głównych dzienników i tygodników w Finlandii, Francji, Niemczech, Polsce i Stanach Zjednoczonych przyjęła modele paywallowe na swoich stronach www. Natomiast większość dzienników i tygodników w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech nadal oferuje bezpłatny dostęp do cyfrowych wiadomości.

Pełna wersja raportu dostępna w wersji PDF do ściągnięcia tutaj