Preferencje inwestorów specjalizujących się w nowych mediach wskazują na radykalną zmianę. Do niedawna firmy venture capital szukały tylko pomysłów i inwestowały w firmy zarabiające wyłącznie na reklamie, ale teraz od nich się odwracają – informuje CNBC.
Przyczyną są przede wszystkim zmiany zachodzące na rynku reklamy za sprawą dwóch gigantów technologicznych: Facebooka i Google’a. Duopol ten zdominował reklamę cyfrową, a dodatkowo firmy te nieustannie zwiększają skalę i swoje udziały w rynku reklamy cyfrowej – podaje CNBC.
Fundusz Comcast Ventures zdecydował, że przestanie inwestować w medialne start-upy, które mają utrzymywać się tylko z reklam. New York Media, właściciel „New York Magazine”, poinformował niedawno, że jego portale będą dostępne za opłatą; podobne same decyzje podjęły Verizon, który posiada Yahoo Finance i Atlantic, właściciel Media Quartz.
– Do niedawna uważano, że czytelnicy nie chcą płacić za treść dostępną online. Teraz widzimy, że następuje zmiana – mówi Eric Stromberg z funduszu venture Bedrock Capital. Dodatkowo ocenia, że trend będzie się jeszcze nasilał.
– Wiele firm uzależnionych od przychodów reklamy straciło kontakt z odbiorcami – powiedziała CNBC Jessica Lessin, założycielka serwisu The Information, który w ciągu pięciu lat z podmiotu zatrudniającego dwóch reporterów rozrósł się do firmy zatrudniającej 36 osób.
Lessin uważa zresztą, że opieranie się na przychodach reklamowych doprowadziło do skrajnych i oburzających nagłówków w serwisach www oraz innych decyzji redakcyjnych, które stawiają dziś wyżej interesy reklamodawców niż internautów.