Kanadyjskie prawo pod nazwą Online News Act zmusi Google i Facebook do wypłaty 329,2 mln dolarów (ok. 1,2 mld zł) rocznie na rzecz tamtejszych wydawców – wynika z raportu przygotowanego przez parlament donosi serwis pressgazette.co.uk.
Suma ta pokryłaby około 30% kosztów redakcyjnych wydawców w tym kraju. Kanada stanie się drugim po Australii krajem, który przyjmie prawo przymuszające niektóre platformy cyfrowe do negocjowania umów typu „cash-for-content” z wydawcami.
Szacunki dotyczące już obowiązującego w Australii News Media Bargaining Code wskazują, że Google i Facebook wypłacają wydawcom ponad 200 mln australijskich dolarów (ok. 636 mln zł) rocznie.
Kanadyjskie prawo, o nazwie Bill C-18, jest obecnie procedowane w parlamencie. Wydawcy w Kanadzie mają nadzieję, że ustawa wejdzie jeszcze w życie w tym roku, choć może też być opóźnione o kilka miesięcy. Nowe prawo miałaby zmusić Google i Facebooka do negocjowania „uczciwych umów handlowych” z kanadyjskimi firmami informacyjnymi. Pozwoliłoby to wydawcom negocjować zbiorowo i grozić gigantom technologicznym arbitrażem, jeśli umowy nie zostaną zawarte w określonym czasie.