Komisja Europejska opublikowała listę 19 platform i wyszukiwarek internetowych, które mają co najmniej 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, które obejmuje akt o usługach cyfrowych (Digital Service Act, DSA), który wszedł w życie w listopadzie 2022 r. Będą one musiały sprostać rygorystycznym wymaganiom dotyczącym m.in. moderowania treści.
Lista obejmuje 17 „bardzo dużych platform internetowych” i 2 „bardzo duże wyszukiwarki internetowe”: Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando oraz wyszukiwarki Google i Bing. W ciągu czterech miesięcy firmy te będą musiały wywiązać się z rozbudowanego zestawu nowych obowiązków wynikających z aktu o usługach cyfrowych.
KE w swoim komunikacie przypomina, że użytkownicy będą mogli łatwo zgłaszać nielegalne treści, a „platformy będą musiały przetwarzać takie zgłoszenia z należytą starannością”; reklamy nie będą wyświetlane na podstawie wrażliwych danych użytkownika; platformy będą musiały tak przeprojektować swoje systemy, by zapewnić wysoki poziom prywatności, ochrony i bezpieczeństwa osób małoletnich; reklama ukierunkowana i oparta na profilowaniu dzieci nie będzie już dozwolona; platformy i wyszukiwarki muszą przeciwdziałać ryzyku związanemu z rozpowszechnianiem nielegalnych treści w internecie oraz negatywnym skutkom dla wolności wypowiedzi i informacji; platformy muszą wprowadzać środki ograniczające ryzyko w odniesieniu do rozprzestrzeniania dezinformacji
Jak tłumaczy w swoim komunikacie Komisja Europejska nowe obowiązki platform internetowych, zapisane w Digital Service Act, mają m.in. „ograniczać szkodliwe zjawiska i przeciwdziałać zagrożeniom w internecie” i „zapewnić nowe możliwości ochrony użytkowników, a przedsiębiorstwom zagwarantować pewność prawa na całym jednolitym rynku”.