Komisja Europejska grozi Apple i Google karami za dalsze naruszanie dyrektywy DMA

Komisja Europejska grozi Apple i Google karami za dalsze naruszanie dyrektywy DMA

Komisja Europejska oskarżyła w środę koncern Alphabet (właściciela wyszukiwarki Google), o złamanie ustawy o rynkach cyfrowych. Organy regulacyjne KE stwierdziły, że obawiają się, że wyszukiwarka Google preferuje własne usługi mimo wprowadzenia już szeregu zmian w działaniu, a także, że firma tłumi konkurencję, utrudniając programistom „kierowanie” konsumentów do ofert spoza sklepu z aplikacjami – informuje dziennik Financial Times. Jednocześnie KE nakazała dziś Apple szersze otwarcie swoich systemów operacyjnych na urządzenia, takie jak smartwatche lub słuchawki innych firm. – Firmy działające w UE, niezależnie od ich miejsca rejestracji, muszą przestrzegać przepisów UE, w tym ustawy o rynkach cyfrowych – powiedziała dziennikarzom szefowa Teresa Ribera, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej ds. czystej, sprawiedliwej i konkurencyjnej transformacji. – Podejmując takie decyzje, po prostu wdrażamy prawo – dodała.

Firmom, które naruszyły unijną dyrektywę DMA, grożą grzywny w wysokości do 10 procent globalnych przychodów (do 20 % w przypadku powtórnego złamania prawa).

Koncern Google odpowiada, że decyzja Komisji „zaszkodzi europejskim firmom i konsumentom, utrudni innowacje, osłabi bezpieczeństwo i obniży jakość produktów”. Amerykański koncern argumentuje też, że wymagane zmiany w wyszukiwarce Google „utrudnią ludziom znalezienie tego, czego szukają”. Komisja Europejska nakazała Apple szersze otwarcie systemu operacyjnego iOS na podłączone urządzenia, takie jak smartwatche, TV lub słuchawki innych marek (tzw. obowiązek interoperacyjności). Jeśli Apple odmówi podporządkowania się tej decyzji KE może podjąć dalsze kroki w ramach regulacji DMA, które mogą doprowadzić do nałożenia kar finansowych.

Apple w odpowiedzi na wieści z Brukseli informuje, że: „biurokracja spowalnia zdolność Apple do wprowadzania innowacji dla użytkowników w Europie i zmusza do rozdawania nowych funkcji za darmo firmom, które nie muszą grać według tych samych zasad. To złe dla naszych produktów i dla naszych europejskich użytkowników”.

Źródło https://www.ft.com, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_816