Komisja Europejska oraz brytyjski urząd ds. konkurencji i rynków zapowiedziały, że rozpoczynają niezależne dochodzenia w sprawie praktyk reklamowych social mediowej platformy cyfrowej – amerykańskiej firmy Facebook.
Komisja Unii Europejskiej sprawdzi, czy Facebook naruszył zasady konkurencji w UE poprzez wykorzystanie danych reklamowych zebranych od reklamodawców w celu konkurowania z nimi na rynkach, w których Facebook jest aktywny, np. ogłoszeń drobnych. Formalne dochodzenie oceni, czy Facebook wiąże swoją usługę online ogłoszeń „Facebook Marketplace” z siecią społecznościową. W wypadku postępowania w Wielkiej Brytanii mowa o usłudze Facebook Dating, która została uruchomiona w Europie w 2020 r.
Komisja Europejska i brytyjski urząd ds. konkurencji i rynków zapowiedziały, że będą ściśle współpracować ze sobą w tych postępowaniach.
Jednocześnie w ostatnich godzinach okazało się, że Facebook zobowiązał się do jasnych i obiektywnych warunków dostępu do swoich zasobów reklamowych oraz danych kampanii w związku z dochodzeniem prowadzonym przez francuski urząd antymonopolowy.
Zaproponowane przez Facebooka zobowiązania są efektem skargi złożonej przez francuską grupę reklamy internetowej Criteo. Dochodzenie wykazało, że działania Facebooka „prawdopodobnie” pogorszyły dostęp innych firm do zasobów reklamowych i danych kampanii reklamowych prowadzonych na Facebooku (Criteo wycofała się z programu Facebook Marketing Partner w 2018 roku zarzucając wówczas amerykańskiemu gigantowi nieuczciwe praktyki).
Źródła:
https://www.marketwatch.com