Spółka Meta, właściciel Facebooka, została w poniedziałek 1 lipca oskarżona przez organy regulacyjne UE o nieprzestrzeganie przepisów antymonopolowych w związku z niedawno wprowadzoną usługą dostępu do serwisów social media z reklamami. Komisja określiła opcję subskrypcji z reklamami jako model „płać lub wyraź zgodę” – co oznacza, że użytkownicy muszą albo zapłacić za korzystanie z platform koncernu Meta bez reklam, albo wyrazić zgodę na przetwarzanie ich danych w celu spersonalizowanej reklamy. Usługa ta została wprowadzona dla Facebooka i Instagrama w Europie w 2023 r.
– Według wstępnej opinii Komisji, taki wybór zmusza użytkowników do wyrażenia zgody na połączenie ich danych osobowych i nie zapewnia im mniej spersonalizowanej, ale równoważnej wersji serwisów społecznościowych koncernu Meta – stwierdzili unijni regulatorzy swoim w oświadczeniu. – Chcemy umożliwić obywatelom przejęcie kontroli nad własnymi danymi i wybór mniej spersonalizowanych reklam – powiedziała w oświadczeniu Margrethe Vestager, szefowa unijnego urzędu antymonopolowego.
Koncern Meta w oświadczeniu dla agencji Reuters poinformował, że jego model subskrypcji z reklamami jest „zgodny z orzeczeniem TSUE w Europie i jest zgodny z DMA” oraz, że z orzeczeniem europejskiego sądu najwyższego. Koncern wprowadził nowy model w odpowiedzi na zeszłoroczne orzeczenie TSUE, zgodnie z którym firma może oferować „alternatywną” wersję swojej usługi, która nie opiera się na gromadzeniu danych w celu wyświetlania reklam. Meta wcześniej wskazywała na to orzeczenie jako powód wprowadzenia oferty subskrypcji.
Źródło: https://www.cnbc.com