Przyszłością mediów są zawsze ludzie, ale wspomagani nowoczesnymi technologiami – powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski podczas II edycji konferencji „Media Przyszłości”, zorganizowanej w Warszawie 4 grudnia przez Polską Agencję Prasową. W konferencji wzięli udział także przedstawiciele IWP.
Uczestnicy konferencji zastanawiali się m.in. nad metodami zwalczania fake newsów – głównie temu tematowi poświęcony był osobny panel dyskusyjny, w którym uczestniczyli przedstawiciele agencji informacyjnych, m.in. Alexandru Ion Giboi, sekretarz generalny europejskiego stowarzyszenia agencji prasowych EANA oraz Wojciech Surmacz, prezes PAP. Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że najskuteczniejszym sposobem walki z fake newsami jest wsparcie wiarygodnych źródeł informacji: rzetelnych agencji i profesjonalnego dziennikarstwa. W. Surmacz podkreślał, że fachowe uzyskanie wiarygodnych informacji jest kosztowne, dostęp do nich musi więc być płatny.
W panelu pt. „Wpływ nowych regulacji prawnych na sektor mediów” głównym tematem dyskusji była dyrektywa ws. praw autorskich i pokrewnych. Zdaniem wiceministra kultury Pawła Lewandowskiego, wprowadzenie prawa regulującego tę kwestię uderzy w wolność słowa. Minister konsekwentnie podtrzymywał stanowisko rządu polskiego, który jako jedyny w Europie zaskarżył niektóre artykuły dyrektywy do unijnego trybunału. Jednocześnie jednak minister Lewandowski stwierdził – jak większość uczestników konferencji – że „jedyną możliwością walki z fake newsami, by nie stworzyć zagrożenia dla wolności słowa, jest wzmacnianie roli tradycyjnych mediów i pozostawienie tego im”.
Uczestniczący w tym panelu dyrektor IWP Marek Frąckowiak zwrócił uwagę na tę niekonsekwencję, wykazując, że podstawowym celem dyrektywy jest właśnie wsparcie profesjonalnej prasy i wzmocnienie roli wiarygodnych źródeł informacji, jakimi są redakcje prasowe i wydawcy prasy. Zwrócił także uwagę, że stanowisko przeciwników dyrektywy w znacznej mierze oparte jest na rozpowszechnianych mitach i nieprawdach nt. dyrektywy, takich jak rzekome ograniczenia dla prywatnych użytkowników lub właśnie zagrożenie wolności słowa („podatek od linków”, ACTA2, filtrowanie treści, cenzura itp.). Opinie takie i hasła są powtarzane bądź z niezrozumienia i nieznajomości dyrektywy, bądź celowo rozpowszechniane przez tych, którym dyrektywa utrudnia biznesowe wykorzystanie cudzych treści i nakładów na ich wytworzenia. M. Frąckowiak stwierdził, że jednym z najpowszechniej utrwalanych mitów jest przeciwstawianie sobie tzw. tradycyjnych mediów i internetu.
Tymczasem podział taki od dawna już nie istnieje, niemal wszystkie media działają już w internecie, także prasa, a istotą tego, czym jest prasa, są redakcje i treści prasowe a nie ich nośnik (papier, czy internet), służący do ich rozpowszechniania. Istotny jest dziś podział na tych, którzy oferują treści profesjonalne, poddane redakcyjnej weryfikacji, wiarygodne i za które ktoś (redakcja, wydawca) bierze odpowiedzialność – i na takich, którzy (globalne koncerny internetowe) masowo udostępniają za darmo treści niefachowe lub uzyskane z źródeł profesjonalnych lecz bez uiszczenia właściwych opłat licencyjnych. Tymczasem wytworzenie wiarygodnych profesjonalnych treści, będących przeciwwagą dla zalewu fake newsów, jest kosztowne, co zgodnie podkreślali wszyscy uczestnicy konferencji, i powinno podlegać ochronie i wsparciu ze strony organów UE oraz rządów krajowych – w interesie ochrony demokracji, narodowej kultury i właśnie pluralizmu i wolności słowa. W coraz większym stopniu rozumieją to przedstawiciele instytucji unijnych oraz większości rządów państw europejskich, biorąc rodzimych wydawców w ochronę przed monopolistycznymi praktykami globalnych koncernów internetowych.
W trakcie konferencji odbyło się także kilka warsztatów poświęconych specjalistycznym zagadnieniom. W prowadzonych przez mec. Konrada Dobrowolskiego z kancelarii PwC Legal. praktycznych warsztatach z zakresu ochrony praw autorskich pt. „Jak przygotować się na dyrektywę ws. praw autorskich” wziął udział mec. Jacek Wojtaś z IWP.
Uczestnicy konferencji otrzymali wydaną przez Izbę Wydawców Prasy broszurę pt. „Przewodnik po dyrektywie”.
W konferencji PAP „Media Przyszłości” uczestniczyło kilkuset przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych oraz firm technologicznych, a także specjaliści ds. komunikacji. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem strategicznym konferencji były Polskie Koleje Państwowe S.A.
Relacja z konf. dostępna jest pod tym linkiem