Odbiorcy ograniczają liczbę opłacanych serwisów, nasila się zjawisko unikania wiadomości – wynika z raportu „Digital News Report 2019”. To była już ósma edycja raportu przygotowywanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Przebadano metodą internetową ponad 75 tys. użytkowników w 38 krajach na całym świecie.
Jak wynika z tegorocznego badania coraz więcej Europejczyków, szczególnie młodych, odczuwa „zmęczenie subskrypcjami”. Frustruje ich konieczność płacenia za kolejne cyfrowe usługi: serwisy VOD, muzykę oraz – coraz częściej – za newsy. Gdy muszą wybierać media przegrywają z rozrywką. Gdyby respondenci mieli w ciągu najbliższego roku opłacać tylko jedno źródło treści, aż 37 proc. wybrałoby dostęp do serwisów VOD, 15 proc. do muzycznych platform streamingowych, a tylko 7 proc. opłaciłoby dostęp do paywalla w serwisach z newsami.
Badani nie płacą za treści m.in. ze względu na panujące przekonanie, że to samo dostaną za darmo w innych źródłach. Autorzy raportu podkreślają, że to nieprawda: płatne materiały są często dużo lepszej jakości, co może doprowadzić do zjawiska „nierówności w dostępie do informacji”. Płacący za treści informacyjne to zazwyczaj osoby lepiej wykształcone i sytuowane, najczęściej osoby z wyższym wykształceniem, o wyższym dochodzie oraz te, które muszą być dobrze poinformowani z uwagi na ich zajęcia.
Niestety, globalnie spada także zaufanie do mediów wśród internautów. Obecnie 42 proc. respondentów z 38 krajów deklaruje swoje zaufanie do mediów gdy rok temu było to 44 proc. W Polsce zaufanie do mediów wynosi 48 proc.
Pełna wersja raportu w formacie PDF do pobrania tutaj