Według najnowszego raportu Global Digital Subscription Snapshot FIPP i CeleraOne, światowa prenumerata cyfrowa mediów informacyjnych i magazynów podwoiła się z 10 mln do 20 mln w półtora roku. Zdaniem autorów raportu rzeczywista liczba internautów płacących za treść na świecie jest prawdopodobnie znacznie wyższa, ponieważ raport nie obejmuje danych wielu tytułów z paywallami na stronie, ponieważ nie były one dostępne. Na liście największych tytułów ze świata na 23. miejscu umieszczono paywall serwis Agory dostępny m.in. w domenie „Wyborcza.pl”.
Raport odnosi się m.in. do badanie Reutersa „Paying for News and the Limits of Subscription”, które wykazało, że więcej osób woli płacić za usługi rozrywkowe niż za wiadomości. Kiedy w badaniu Reutersa zapytano respondentów jaką usługę, by wybrali, gdyby byli zmuszeni wybrać tylko jedną subskrypcję na kolejny rok, najmniej badanych wybrało opcję dostępu do informacji i publicystyki.
Podstawowym wyzwaniem dla wydawców jest dziś dostosowanie się do potrzeb pokolenia, które dorastało już przed ekranami komputerów i smartfonów, z pozornie nieskończonym wyborem darmowych treści. Badania Reutersa wykazało, że młodych ludzi nie tyle nie interesują wiadomości, ale problemem są obecne formaty, podejście jak i sposób budowania serwisów informacyjnych, które są dla nich uciążliwe w odbiorze.
Raport wymienia przykłady wydawców, którzy dostosowali się do zmieniających się wymagań konsumentów. M.in. wydawnictwo Athletic, które osiągnęło 600-procentowy wzrost subskrypcji, skupiając się tylko na treściach sportowych (wzrost z 100.000 abonentów w czerwcu 2018 r. do 600.000 ponad rok później). Wydawca Athletic jest przekonany, że do końca roku osiągnie nawet 1 mln subskrybentów płacących za treść informacyjną. Prenumerata cyfrowa Timesa i Sunday Timesa (304.000), jest teraz nawet większa niż baza prenumeratorów wydania drukowanego i pomogła przywrócić tej firmie rentowność.
Pełna wersja raportu do ściągnięcia tutaj