Raport PBC: 65 proc. badanych przedsiębiorców czyta prasę

Raport PBC: 65 proc. badanych przedsiębiorców czyta prasę

W trakcie pandemii koronawirusa wzrosło czytelnictwo prasy wśród właścicieli mikro- i małych firm (zatrudniających do 50 osób) – wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez Polskie Badania Czytelnictwa pt. „Właściciele mikro i małych firm w czasie koniunktury i recesji”.

W porównaniu do podobnego badania, przeprowadzonego w 2018 r., oglądalność telewizji wzrosła z 68 do 92 proc., a czytelnictwo prasy z 54 do 65 proc. 32 proc. badanych czyta prasę od jednej do dwóch godzin dziennie (w badaniu w 2018 r. – 22 proc.). 9 proc. czyta prasę ponad 3 godziny dziennie. Im większa firma, tym częściej jej właściciel czyta prasę ponad trzy godziny dziennie.

Właściciele małych firm czytają najczęściej z dzienników czytają „Gazetę Wyborczą” (34 proc.), a z tygodników opinii „Newsweek Polska” (28 proc.). Najchętniej czytanym pismem specjalistycznym jest „Komputer Świat” (32 proc.), a magazynem – „Tele Tydzień” (29 proc.).

Od 2018 r. z 26 do 41 proc. wzrósł odsetek kupujących płatny dostęp do artykułów prasowych w internecie. Najczęściej kupowano dostęp do serwisów: Wyborcza.pl (9,7 proc.), National-Geographic.pl (9,4 proc.) oraz Gazetaprawna.pl i Womenshealth.pl (po 9 proc.).

Według autorów raportu „czytanie prasy przez klasę wyższą ma głównie wymiar tożsamościowy, a nie utylitarny”. Biznesmeni przez czytanie prasy budują własny wizerunek, pełni ono podobną funkcję jak noszenie zegarka luksusowej marki. Ze względu na roczny obrót firmy i wielkość zatrudnienia ich firmy, właścicieli PBC podzielił na cztery segmenty:

  • Właściciele firm zatrudniający 2 – 3 osoby o obrotach firmy do 2 mln euro (28% badanych);
  • Właściciele firm o takim samym obrocie zatrudniające od 4 do 9 osób (26% badanych);
  • Co piąty badany to właściciel firmy o zatrudnieniu od 10 do 49 osób, o obrocie nie przekraczającym 2 mln euro;
  • Właściciele firm o obrocie ponad 2 mln euro, niezależnie od wielkości zatrudnia (26% badanych).

Z badania PBC wynika, że im większa firma, tym jej właściciel częściej korzysta z prasy cyfrowej. Płatną prasę cyfrową, poprzez wykupiony dostęp, czyta 26% właścicieli najmniejszych 2-3 osobowych firm i aż 67% właścicieli firm o obrocie ponad 2 mln euro.

Badanie na 593 osobach prowadzono od 25 marca do 3 kwietnia 2020 r. za pomocą ankiet internetowych.

Szczegóły i pełny raport dostępny pod adresem https://www.pbc.pl/raport-przedsiebiorcy/