Wydatki na digital osiągnęły w Polsce w 2018 roku poziom 4,5 mld zł. Wartość reklamy online w porównaniu do 2017 r. wzrosła o ponad 510 mln zł, co przełożyło się na dynamikę rok do roku na poziomie 13% – wynika z badania IAB AdEx.
Dominującym formatem była reklama graficzna (49,6%), a drugim pod względem wielkości był marketing w wyszukiwarkach (31,7%). Swoją pozycję umocniły ogłoszenia online (15,3% udziału), a e-mail marketing zanotował dalsze wyhamowanie i jego udział spadł do 2,2%. Największe wzrosty przyniosła reklama w urządzeniach mobilnych (1,2 mld zł), a dynamika wzrostu sięga 35%. Reklama sprzedawana w modelu programmatic to wzrost o prawie 40%, wideo online +32%, a reklama w social media +22%.
W 2018 r. Google i Facebook miały ponad 50 % polskiego rynku reklamy online (ponad 60% całego wzrostu rynku).
Zmianie nie uległ udział poszczególnych branż. W top 5 sektorów, które pozyskują połowę wartości rynku (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność) największe wzrosty zanotowały branże: higiena i pielęgnacja (+52%), media, książki, CD i DVD (+49%) oraz usługi dla biznesu (+37%).
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r.