Izba Wydawców Prasy, podobnie jak w ubiegłych latach, na podstawie uzyskanych od wydawców danych o nakładach tytułów prasowych, dokonała analizy i oszacowała strukturę udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy. Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 23 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”).
Wyniki tego badania przedstawiają się następująco:
prasa ogółem | zmiana pkt. proc. LUTY 2023/2022 | ||
luty 2022 | luty 2023 | ||
nakłady | nakłady | ||
RUCH | 21,56% | 13,72% | -7,85% |
Kolporter | 57,81% | 58,74% | 0,93% |
Garmond Press | 15,33% | 20,44% | 5,11% |
Inne | 5,29% | 7,11% | 1,82% |
Suma nakładów tych wydawców o ok. 1 punkt procentowy jest wyższa niż wielkość nakładów globalnych rynkowych tytułów płatnych zarejestrowanych w PBC w lutym 2023 r. Jednocześnie ów nakład zbadany stanowi ok. 67% nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej trzech największych kolporterów – według uzyskanych od nich przez IWP informacji – przedstawia się następująco:
liczba PSD | ||
Firma | 2022 | 2023 |
RUCH | 11 500 | 8 150 |
Kolporter | 21 000 | 20 000 |
Garmond Press | 13 600 | 13 858 |
Jeśli chodzi o kanały dystrybucji wydań cyfrowych, badania IWP (na podstawie danych od wydawców) wykazują, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – dystrybucja własna to niemal 62% całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych.
Około 33% łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie ok. 2,5% udziału, a dalsze 2,5% to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.