Izba Wydawców Prasy zakończyła zbieranie danych i opracowanie wyników dorocznego badania udziałów kolporterów w rynku dystrybucji prasy. Przedstawiamy poniżej zestawienie pokazujące wyniki tegorocznego badania. Z uwagi na sytuację rynkową, spowodowaną pandemią koronawirusa, w tym roku badanie zostanie powtórzone, i będzie oparte o dane za maj 2020 r. Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się, w branym pod uwagę okresie – luty 2020 r., dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”).
Struktura udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy:
Prasa ogółem |
zmiana pkt. proc. LUTY 2020/2019 |
||
luty 2019 | luty 2020 | ||
nakłady | nakłady | ||
RUCH | 23,10% | 23,72% | 0,61% |
Kolporter | 55,76% | 53,34% | -2,42% |
Garmond Press | 15,50% | 16,98% | 1,48% |
Inne | 5,64% | 5,96% | 0,32% |
Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”). Suma nakładów tych wydawców o ok. 5 punktów procentowych przewyższa wielkość nakładów globalnych rynkowych tytułów płatnych zarejestrowanych w ZKDP w lutym 2020 r. Zbadany nakład stanowi ok. 71 proc. nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej trzech największych kolporterów – według uzyskanych od nich informacji – przedstawia się następująco:
Liczba PSD | ||
Firma | 2019 | 2020 |
RUCH | 16 800 | 15 900 |
Kolporter | 23 000 | 21 000 |
Garmond Press | 10 326 | 11 800 |
Jeśli chodzi o dystrybucję wydań cyfrowych, badania IWP (na podstawie danych uzyskanych od wydawców) wykazują, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – ok. 30 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych. Niemal 30 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Natomiast Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie prawie 3 proc. udziału, a ok. 37 proc. to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.